ثبت اختراع لنز اندازه گیری قندخون توسط گوگل

گوگل یک لنز تماسی را که می تواند توسط افراد مبتلا به دیابت برای اندازه گیری قند خون مورد استفاده قرار گیرد، ثبت اختراع کرد.

دانشمندان از سال 2014 تحقیقات خود را بر روی این فن آوری آغاز کردند، در این فن آوری از یک سنسور و یک تراشه که با پوششهای پلاستیکی روکش شده اند، استفاده شده است. این فن آوری کاربردهای متعددی از جمله شناسایی دارد، اما توانایی اندازه گیری گلوکز در این فن آوری می تواند دستیابی به موفقیت قابل توجهی در مدیریت دیابت را امکان پذیر کند.

این لنزهای تماسی قند خون را از طریق اشک اندازه گیری می کنند، اشک تقریبا حاوی همان مقدار قند موجود درخون است.اشک از طریق یک سوراخ کوچک در لنز وارد می شود، این کار اجازه می دهد تا لنز بتواند مقدار قند خون را با استفاده از یک سنسور و تراشه، اندازه گیری نماید. غلظت گلوکز با استفاده از اصول الگوریتمی(موجود در تراشه) که در مانیتور مستمر گلوکز یا  CGMs استفاده می شود،اندازه گیری می گردد.نمونه های اولیه ی این لنز قادر به اندازه گیری قند خون یکبار در هر ثانیه هستند.

گوگل تصمیم گرفته است در مورد ویژگی های حق ثبت اختراع این لنز سکوت کند. سخنگوی گوگل اعلام کرد: از این ایده در بسیاری از محصولات یا خدمات واقعی در آینده استفاده خواهد شد، همچنین برخی از استفاده های این فن آوری پنهان خواهد ماند.

با وجود سکوت گوگل، چشم انداز لنزهای تماسی اندازه گیری گلوکز امیدوار کننده است. ماه ژوئیه گذشته، شرکت گوگل مشارکت خود را با شرکت نوارتیس برای عرضه ی تجاری این لنز و  کسب مجوز اعلام نمود.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jun/google-patents-blood-glucose-measuring-contact-lens-98878153.html